Duurzame boost
De aanleg van de bruggen past binnen de werken van het Sigmaplan, uitgevoerd door De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap voor Natuur en Bos. “Het Sigmaplan heeft als doel om Vlaanderen beter te beschermen tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren én tegelijk de waardevolle riviernatuur een boost te geven.”, aldus minister Peeters.
“In Pikhaken langs de Dijle, tegenover de dorpskern van Rijmenam, is een waardevol wetland in de maak. Op termijn volgt de aanleg van twee gecontroleerde overstromingsgebieden: Rijmenam en Hollaken- Hoogdonk. Zo krijgt de natuur in de regio een stevige duw in de rug. Ook recreatief wordt de brede regio beter ontsloten”, aldus Koen Anciaux, voorzitter van de raad van bestuur van De Vlaamse Waterweg nv.
De werken werden uitgevoerd door Herbosch-Kiere. Het prijskaartje voor de twee bruggen bedraagt circa 1,2 miljoen euro (exclusief btw). De vier betrokken gemeentes nemen samen de helft van het investeringsbedrag van de bruggen voor hun rekening, De Vlaamse Waterweg nv de andere helft. Het project wordt ook meegefinancierd door de Provincie Vlaams-Brabant. "Met de aanleg van de nieuwe fietsbrug, wordt het fietsnetwerk in de omgeving versterkt en de barrièrewerking van de Dijle verkleind. Deze nieuwe fietsverbinding creëert een directe en veilige route, waardoor de buurgemeentes nog dichter bij elkaar zullen komen. Zowel in Haacht (deelgemeente Sint-Adriaan) als in Keerbergen zijn functies zoals scholen en sportclubs gelegen die fietsers van aan de overkant van de Dijle aantrekken. De fietsbrug zal nog meer inwoners uit beide gemeentes stimuleren om de fiets te nemen in plaats van de wagen”, zegt Tom Dehaene, (fiets)gedeputeerde van mobiliteit.