De fusie is een logische beslissing. De twee waterwegbeheerders voerden al min of meer dezelfde taken uit. West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en een deel van Antwerpen waren het terrein van Waterwegen en Zeekanaal NV. In een ander deel van Antwerpen en in Limburg was nv De Scheepvaart actief. Door samen te vloeien in De Vlaamse Waterweg nv ontstaat een efficiëntere organisatie, meer samenhang tussen de dienstverlening en het beleid en één duidelijk aanspreekpunt voor alle geïnteresseerden. Door de handen in elkaar te slaan en visie, expertise en kennis te delen zal De Vlaamse Waterweg nv nog sterker bijdragen aan de welvaart in Vlaanderen.
Speler van formaat
De Vlaamse Waterweg nv wordt een speler van formaat. De fusieorganisatie beschikt over een investeringsbudget van meer dan 220 miljoen euro per jaar. Zo’n 1350 personeelsleden waken over 1076 kilometer bevaarbare waterwegen in Vlaanderen, 1100 kilometer dijken, 800 bruggen, 131 sluizen, 73 stuwen, bijna 200 kilometer kaaimuren en 78 jachthavens.
Wat doet De Vlaamse Waterweg nv?
De Vlaamse Waterweg nv beheert en exploiteert de waterwegen als een krachtig netwerk dat bijdraagt aan de economie, de welvaart en de leefbaarheid van Vlaanderen. De Vlaamse Waterweg nv versterkt het vervoer via de binnenvaart, zorgt voor waterbeheersing en vergroot de aantrekkelijkheid van de waterwegen voor recreatie, toerisme en natuurbeleving, onder meer via het Sigmaplan. Vanuit de maatschappelijke zetel in Hasselt en afdelingen in Willebroek, Brussel, Antwerpen, Merelbeke en Mol werken we aan een slim, veelzijdig en welvarend waterwegennet.