Oversteek
Via verschillende verharde en onverharde wandelpaden krijgt het grote publiek toegang tot de meest bekoorlijke plekjes en de prachtige fauna en flora in de meersen. Middenin het gebied stoten bezoekers echter op de Kalkenvaart, die van noord naar zuid door het landschap snijdt en een vlotte doorgang enigszins beperkt. Daarom werd er gezocht naar een manier om gemakkelijk het water over te steken. Eerder werd met dat doel ook al de Tragelweg langs de oude Schelde hersteld.
Tijd voor een brug
In het voorjaar van 2019 ging Natuur en Bos van de Vlaamse overheid over tot de aanbesteding van een brug via een zogenaamd ‘design-and-build’-dossier. Na zorgvuldige evaluatie door een uitgebreid panel (met vertegenwoordigers van Natuur en Bos, De Vlaamse Landmaatschappij, De Vlaamse Waterweg en de gemeentes Laarne en Wichelen), werd gekozen voor het voorstel van Servais Engineering Architectural in samenwerking met Ateliers Melens Dejardin.
Het resultaat was een 25 meter lange voetgangersbrug van 11 ton in weervast en graffitibestendig staal met een slipvaste bodem. De draagstructuur zit volledig verwerkt in de leuning, wat resulteert in een rank, esthetisch aantrekkelijk design. Door zijn roestbruine kleur gaat het smeedwerk van de brug prachtig op in de natuurlijke omgeving.
Een toepasselijke naam
De brug kreeg ook een naam. Op de digitale simulaties van het ontwerp werd een afbeelding van een voorbijvliegende roerdomp toegevoegd. Goed gezien van dhr. Servais, want deze reigerachtige is een doelsoort voor het Sigmaplan in de Kalkense Meersen. Tijdens de ontwerp- en bouwfase werd de term Roerdomp-brug al snel als werknaam gebruikt en die is blijven plakken.
De eerste wandelaars en fietsers vonden alvast hun weg naar de nieuwe aanwinst in de Kalkense Meersen en ze toeterden al heel wat positieve reacties, persoonlijk en op sociale media.