Met de aanleg van de twee bruggen krijgen voetgangers en fietsers er heel wat praktische verbindingen bij, zeker omdat de bestaande bruggen naar de overkant zich op een stevige rijafstand bevinden. Koen Anciaux, voorzitter van de Raad van Bestuur van De Vlaamse Waterweg nv: “De functionele én recreatieve surplus spreekt voor zich. De nieuwe bruggen zullen niet alleen de scholen in de omgeving beter bereikbaar maken, maar ook de natuurgebieden in het beschermd natuurpark Rivierenland. Een duurzame boost voor het fietsverkeer in de regio! Vlaanderen blijft zo inzetten op de zogenaamde ‘modal split’, een verdeling van de gebruikte vervoermiddelen, met een ambitie van minstens 40% duurzame verplaatsingen in heel Vlaanderen.”
Ruim twee jaar geleden tekenden de vier betrokken gemeentes een samenwerkingsovereenkomst, waarbij ze samen de helft van het investeringsbedrag van de bruggen voor hun rekening nemen. De Vlaamse Waterweg nv komt tegemoet voor de andere helft, met ondersteuning van het corona-relancefonds. Het prijskaartje voor de twee bruggen bedraagt circa 1,2 miljoen euro (exclusief btw).
De bruggen passen ook binnen de werken van het Sigmaplan, uitgevoerd door De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap voor Natuur en Bos. Het Sigmaplan heeft als doel om Vlaanderen beter te beschermen tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren én tegelijk de waardevolle riviernatuur een boost te geven. In Pikhaken langs de Dijle, tegenover de dorpskern van Rijmenam, is alvast een waardevol wetland in de maak. Op termijn volgt de aanleg van twee gecontroleerde overstromingsgebieden: Rijmenam en Hollaken-Hoogdonk. Zo krijgt de natuur in de regio een stevige duw in de rug. Tegen de tijd van afwerking ontsluiten de bruggen en de bijhorende fiets- en wandelwegen het grondgebied van de betreffende gemeentes als een erg aantrekkelijke bestemming voor wandelaars, fietsers en natuurliefhebbers.