De werken passen in twee grotere projecten: het Sigmaplan en het Masterplan Scheldekaaien. Met het Sigmaplan wil De Vlaamse Waterweg nv Antwerpen beschermen tegen overstromingen door de historische kaaimuur te stabiliseren en de waterkering te verhogen. Met het masterplan Scheldekaaien werken De Vlaamse Waterweg nv en de stad Antwerpen (AG VESPA) samen om de Scheldekaaien opnieuw aan te leggen.
Instabiele kaaimuur
Zoals overal langs de Antwerpse Scheldekaaien, voldoet ook ter hoogte van Het Steen de kaaimuur niet meer aan de huidige stabiliteitseisen en moeten we ook hier de historische kaaimuur weer stabiel maken. Ter hoogte van Het Steen is de kaaimuur echter nog in relatief goede staat, waardoor de werken minder ingrijpend zijn dan aan andere zones langs de Scheldekaaien. Bovendien zullen schepen in de toekomst aan pontons aanmeren en niet meer aan de bolders op de oude kaaimuur. Daardoor kunnen we de oude muur bijna volledig behouden en volstaat het om die te verstevigen. De stabilisatiewerken starten in november 2018 en zullen vermoedelijk iets minder dan twee jaar duren.
Nieuwe cruiseterminal
Naast de renovatie van de kaaimuur voorzien we ook de nodige aanmeerinfrastructuur voor (cruise)schepen. In de Schelde voor de gerenoveerde kaaimuur zal een nieuw vlottend driedelig ponton komen, dat aan een reeks palen komt te hangen die we in de Scheldebodem plaatsen. Het driedelig ponton wordt via tussenpontons en twee loopbruggen met de oever verbonden. Deze aanmeerconstructie (het geheel van ponton, tussenpontons en loopbruggen) wordt in de loop van 2019 en begin 2020 gemaakt in een staalbouwatelier. Als alles volgens plan verloopt, worden de pontons in het voorjaar van 2020 via de Schelde tot aan het Steenplein gevaren, en worden de verschillende onderdelen van de aanmeerconstructie nadien geplaatst. In de zomer van 2020 zouden de werken afgerond moeten zijn en kan de cruiseterminal verhuizen naar zijn nieuwe locatie.