De waterkering verdeelt de kaaien in een droge stadszijde en een overstroombare rivierzijde. “Aan de kant van de stad ligt een park met een speeltuin, een hondenloopzone, en een was- en overslagplaats voor veegwagens, ter hoogte van de Namenstraat. Aan de overstroombare kant behoudt de open ruimte haar maritieme karakter. Daar hebben we bijvoorbeeld de oorspronkelijke kasseien hergebruikt. Deze kant kan bij hoge waterstanden nog steeds onder water lopen en mag overstromen.”
7 kilometer kaaien
De aanpak in Sint-Andries en Zuid – en in het volledige Scheldekaaienproject – is drieledig. Koen Segher: “We stabiliseerden de historische instabiele kaaimuur, verhoogden de waterkering en integreerden die in een heraangelegd openbaar domein. Die werken kaderen binnen het Masterplan Schelde-kaaien, en worden uitgevoerd in samenwerking met AG VESPA en de stad Antwerpen.”
Het masterplan Scheldekaaien telt zeven deelgebieden. Sint-Andries en Zuid is daar één van. In totaal wordt een zone van zo’n 7 kilometer kaaien aangepakt.
“Antwerpen ligt opnieuw aan de Schelde”
Juryvoorzitter Jan Vilain motiveert de keuze van de jury: “De stad Antwerpen en De Vlaamse Waterweg hebben de noodzakelijke werken van het Sigmaplan om de stad te beschermen tegen overstromingen zijn aangegrepen om de stad opnieuw bij de Schelde te brengen. Vroeger waren de kaaien een parking waar mensen van buiten Antwerpen hun auto achterlieten om de stad in te trekken. Vandaag komen stadsbewoners naar hier om uit te waaien, de voeten in het water te steken, afscheid te nemen van een dierbare of van de zonsondergang te genieten. De Scheldekaaien zijn een bestemming op zich geworden waar voetgangers een openruimtegevoel krijgen dat zelden zo dicht bij een stadscentrum te vinden is. Tijdens de coronalockdown is overduidelijk gebleken dat steden nood hebben aan zulke plekken.”