Laatste fase van de werken
Dit jaar zetten we volop in op de werken aan de overloopdijk en de compartimenteringsdijk. Over die overloopdijk zal het Dijlewater het overstromingsgebied binnenstromen bij stormtij.We bouwen ook een dijktussen het noordelijke en zuidelijke deel van Grote Vijver: de compartimenteringsdijk. Die dijk deelt het gebied op in het noordelijk gedeelte, dat zowel een functie als overstromingsgebied en natuurgebied heeft, en het zuidelijke gedeelte, dat ook water kan opvangen bij stormtij maar tegelijk zijn recreatieve functie voor de Mechelse Waterskiclub kan behouden. De grond die we nodig hebben voor deze werken, wordt zoveel mogelijk getransporteerd over het water. In totaal voeren we 135.000 ton aan via de Dijle. Zo houden we ongeveer 4700 vrachtwagens van de baan.
Stappenplan bouw gecontroleerd overstromingsgebied
- Een hoge ringdijk rondom het gebied houdt het water dat in het overstromingsgebied stroomt tegen en vrijwaart de omgeving van wateroverlast.
- Sluizen vormen de verbinding tussen het overstromingsgebied en de rivier. Na het stormtij, stroomt het water dat opgevangen werd in het overstromingsgebied langs de sluizen terug naar de rivier.
- De overloopdijk is een plaatselijk verlaagde dijk langs de rivier. Bij stormtij stroomt het water hierlangs in het overstromingsgebied.
De ringdijk en sluizen van Grote Vijver zijn af. Aan de overloopdijk wordt nog tot en met volgend jaar gewerkt.
Tijdens de aanleg van de overloopdijk blijft het jaagpad langs de Dijle afgesloten.