Nieuwe kade vormt aanzet voor duurzaam bedrijvenpark Blue Gate Antwerp

Minister-president Kris Peeters gaf vandaag aan de d’Herbouvillekaai in Antwerpen de start voor de uitbouw van de oude havensite Petroleum Zuid tot het duurzame bedrijvenpark Blue Gate Antwerp. Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) bouwt er een nieuwe laad- en loskade voor de bevoorrading van de site, die tegelijkertijd zal fungeren als stadsdistributiecentrum én Antwerpen mee zal wapenen tegen wateroverlast.

Petroleum Zuid was gedurende meer dan zestig jaar de grootste petroleumhaven van Europa, maar raakte mettertijd in onbruik, om uiteindelijk te worden aangeduid als brownfieldproject. Sinds 2009 werken het Vlaams Gewest en de stad Antwerpen, samen met W&Z, ParticipatieMaatschappij Vlaanderen, AG Vespa en Ondernemen & Stadsmarketing /Werk en Economie, aan een Masterplan om de site te saneren en om te vormen tot het duurzame bedrijvenpark Blue Gate Antwerp. Dat zal in de nabije toekomst 63 hectare ruimte bieden voor onderzoek en ontwikkeling, innovatieve productie en slimme logistiek.

Kris Peeters gaf het startsein voor Blue Gate Antwerp

Met de afbraak van een van de laatste oude gebouwen op het terrein, heeft minister-president van de Vlaamse Regering Kris Peeters in aanwezigheid van onder meer schepen van de haven Marc Van Peel het symbolische startsein gegeven voor de uitbouw van Blue Gate Antwerp. De afdeling Zeeschelde van waterwegbeheerder W&Z zal nu in een eerste fase de kaaimuur ter hoogte van de site vernieuwen. Die zal daarbij op Sigmahoogte (9,25 meter TAW) worden gebracht en zodoende niet alleen Blue Gate Antwerp maar in uitbreiding gans de stad mee beschermen tegen overstromingen.

Een deel van de oevermuur zal worden uitgebouwd tot laad- en loskade, die onder meer zal dienen voor de bevoorrading van de site. Naar verwachting zullen er aanvankelijk 220.000 ton goederen per jaar worden geladen en gelost, het equivalent van ongeveer 9.000 vrachtwagens.

Slimme logistiek

De logistieke zone die op Blue Gate Antwerp ontwikkeld wordt vanuit de nieuwe kaaimuur bedraagt circa 13 hectare. Daarvoor wordt in eerste instantie gemikt op slimme logistiek: logistieke activiteiten met een toegevoegde waarde zoals bijvoorbeeld het bundelen, labelen of monteren van goederen. In die zin wordt Blue Gate Antwerp een locatie voor nieuwe en innovatieve vormen van logistiek.

Een van de nieuwe zaken die op Blue Gate Antwerp ruimte kunnen krijgen is de bundeling van goederen voor binnenstedelijke distributie. Daarbij is een link mogelijk naar innovatieve projecten zoals Distribouw. Dat beoogt om het lokale transport van gepalletiseerde goederen zoals bouwmaterialen te verschuiven van de weg naar de waterweg. Zo moet de inzet van de binnenvaart en in de toekomst mogelijk zelfs van drijvende leveringshubs, bijdragen aan het beheersen van de mobiliteit. Een eerste concrete toepassing waar aan gedacht wordt, is de aan- en afvoer van materiaal bij de heraanleg van de Scheldekaaien.

W&Z en de andere Blue Gate Antwerp-partners hopen met dit project kennis te vergaren die ook elders in Europa kan worden toegepast. “Veel steden in noordwestelijk Europa kampen met logistieke en mobiliteitsproblemen, maar zouden een deel daarvan kunnen oplossen door meer in te zetten op stadsdistributie via de waterwegen,” zegt ir. Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van W&Z. Blue Gate Antwerp-voorzitter Philip Heylen: “De Antwerpse haven is een van de sterkste logistieke hubs in Europa. Daarnaast willen we met Blue Gate Antwerp nieuwe vormen van goederendistributie in de stad aantrekken. Onze stad kan zich zo ook profileren als logistiek innovatief centrum in Europa.”

De nieuwe kade zal normaal gezien klaar zijn tegen midden 2015 en kost ongeveer 7,3 miljoen euro. 

Voor meer informatie

Waterwegen en Zeekanaal NV – Kevin Polfliet – communicatieverantwoordelijke afdeling Zeekanaal en afdeling Zeeschelde (a.i.) – gsm 0484 916 984 –kevin.polfliet@wenz.be – www.wenz.be

Blue Gate Antwerp – Nathalie Thilleman – Communication Manager Blue Gate Antwerp – GSM 0497 59 35 77 - www.bluegateantwerp.eu - info@bluegateantwerp.eu

Gerelateerd nieuws

  • Tielrodebroek, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Aftellen naar de herprofilering van de ringdijk in Tielrodebroek

    28 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Archeologisch proefsleuvenonderzoek Bastenakkers
    Lees verder
    Persbericht

    Archeologisch proefsleuvenonderzoek in Bastenakkers

    21 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Kloosterbeemden in 2023, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Kloosterbeemden krijgt rietmoeras, wandellus en uitkijktoren

    12 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Wal-Zwijn in 2023, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Bouw overloopdijk in gecontroleerd overstromingsgebied Wal-Zwijn gestart

    20 februari 2024

    Lees verder Lees verder
  • Lees verder
    Persbericht

    Opstart volgende fase aanleg gecontroleerd overstromingsgebied Heindonk - Tien Vierendelen

    11 februari 2024

    Lees verder Lees verder
  • Groot Schoor, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Vrederechter verklaart klacht rond knijtenprobleem ongegrond

    9 februari 2024

    Lees verder Lees verder
  • Golftest mobiele waterkering, ©Thomas Bruyninckx
    Lees verder
    Persbericht

    Positieve golftest voor de toekomstige mobiele waterkering Scheldekaaien

    7 februari 2024

    Lees verder Lees verder
  • Lees verder
    Persbericht

    Samenwerking in de Demervallei had wel degelijk een impact op de wateroverlast van begin januari.

    1 februari 2024

    Lees verder Lees verder
  • Zammelsbroek
    Infopunt Zammelsbroek ©Motion Planet
    Lees verder
    Persbericht

    Nieuw infopunt biedt inkijk in de ontwikkeling van natte natuur in Zammelsbroek

    27 januari 2024

    Lees verder Lees verder
mail

Op de hoogte blijven?
Schrijf je nu in op de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over het Sigmaplan? Schrijf je dan in voor de digitale nieuwsbrief.

Schrijf me in voor de nieuwsbrief

help_outline

Nog vragen?
Contacteer ons.

Heb je nog een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op en we helpen je zo snel mogelijk verder.

Ga naar contact