Laad- en loskade in Blue Gate Antwerp uit de startblokken

Op 20 oktober 2015 werd aan de Herbouvillekaai een gloednieuwe kaaimuur ingehuldigd. Hier ligt het nieuwe watergebonden bedrijventerrein Blue Gate Antwerp, waar vanaf nu schepen kunnen aanmeren. Blue Gate Antwerp is een project van vele spelers, Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) bouwde de 200 meter lange laad- en loskade. Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts gaf het officiële startschot.

Het Vlaams Gewest (met Participatiemaatschappij Vlaanderen en W&Z) en de Stad Antwerpen (met AG Vespa en Business & Innovatie) werken al even aan de herontwikkeling van het oude en vervuilde terrein van het vroegere Petroleum Zuid. Vanaf nu biedt de gloednieuwe laad- en loskade met een aanmeerlengte van 200 meter bedrijven die zich op Blue Gate Antwerp vestigen een alternatief voor wegvervoer. "Zo worden 60.000 vrachtwagens per jaar uit de file gehaald", zegt Vlaams minister Ben Weyts, bevoegd voor mobiliteit.

Bexo meert als eerste aan
De nieuwe loskade van het bedrijventerrein Blue Gate Antwerp werd gisteren in gebruik genomen door een schip van Bexco. De producent van touwen voor de maritieme sector is het eerste bedrijf dat gevestigd is op Blue Gate Antwerp.

Bedrijven tonen veel interesse in Blue Gate Antwerp. De onderhandelingen over een publiekprivate samenwerking zitten in een laatste fase. "In februari 2016 valt de definitieve beslissing", zegt Rob Van de Velde, schepen Ruimtelijke Ordening en ondervoorzitter van Blue Gate Antwerp. "Daarna wordt het terrein verder gesaneerd en wordt de infrastructuur aangelegd. In 2017 kunnen de eerste bedrijven zich naast Bexco vestigen." "Als alle bedrijven op Blue Gate Antwerp in 2017 van start zijn gegaan, zal er aan deze kade 1,5 miljoen ton goederen per jaar worden geladen en gelost”, vult Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van W&Z aan.

Antwerpse Scheldekaaien
Door het aandeel van W&Z in de werken aan de kaaimuur wordt Blue Gate Antwerp ook tot het Antwerpse Scheldekaaienproject van het Sigmaplan gerekend. De kade werd op veilige Sigmahoogte gebouwd als bescherming tegen overstromingen. In drie minuten zie je hier de realisatie van de innovatieve en duurzame laad- en loskade.

Gerelateerd nieuws

  • Grote Nete, 2023, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Bodemonderzoek naar historische verontreiniging Grote Nete verdergezet

    22 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Groot Broek, Durmevallei, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Start nieuwe fase werken Groot Broek

    11 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Klein Broek, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Knijtenmonitoring in Klein Broek Temse

    11 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • In- en uitwateringssluis Grote Wal, ©De Brandt
    Lees verder
    Fotoreportage

    In- en uitwateringssluis Grote Wal - project Wal-Zwijn

    10 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Mushaag in het Mondingsgebied van de Grote Nete, ©Renaat Myny
    Lees verder
    Persbericht

    De inrichtingswerken in Mushaag zijn klaar

    3 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Tielrodebroek, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Aftellen naar de herprofilering van de ringdijk in Tielrodebroek

    28 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Archeologisch proefsleuvenonderzoek Bastenakkers
    Lees verder
    Persbericht

    Archeologisch proefsleuvenonderzoek in Bastenakkers

    21 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Kloosterbeemden in 2023, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Kloosterbeemden krijgt rietmoeras, wandellus en uitkijktoren

    12 maart 2024

    Lees verder Lees verder
mail

Op de hoogte blijven?
Schrijf je nu in op de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over het Sigmaplan? Schrijf je dan in voor de digitale nieuwsbrief.

Schrijf me in voor de nieuwsbrief

help_outline

Nog vragen?
Contacteer ons.

Heb je nog een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op en we helpen je zo snel mogelijk verder.

Ga naar contact