Ter hoogte van Nieuw Zuid vervangt De Vlaamse Waterweg nv de historische kaaimuur. Die was onherstelbaar beschadigd, waardoor hij helemaal moest worden afgebroken. De afbraak gebeurde in vijf fasen. Op de plaats van de oude muur komt over een afstand van ongeveer 700 meter een volledig nieuwe kaaimuur. De nieuwe muur wordt opgetrokken rond een gloednieuw stalen geraamte. Dat geraamte moest in de ondergrond van Boomse klei worden geheid. Hiervoor was zwaar materieel nodig.
Laatste zone
In vier deelzones van Nieuw Zuid werd al een nieuwe kaaimuur gebouwd. Op de plaats van de oude muur staat daar nu een stalen wand, die dient als geraamte voor de nieuwe muur. Sinds de week van 24 september was de allerlaatste zone, deelzone 5 die het dichtst bij de stad gelegen is, aan de beurt. Projectingenieur Reinhilde Vanhooydonck van De Vlaamse Waterweg nv: “We plaatsten een stalen combiwand. Die bestaat uit buispalen en Z-vormige damplanken. De palen hebben een lengte van 37,5 meter. Om die stevig in de ondergrond vast te zetten, heiden we ze tot 20 meter diep in de Scheldebodem.”
Vroeger dan gepland
Om de gigantische buispalen en damplanken in de harde ondergrond van Boomse klei te kunnen slaan, was er zwaar materieel nodig. Aannemer THV Scheldekaaien gebruikte een trilblok en een stalen heihamer, die een luid kloppend geluid maakt. Reinhilde Vanhooydonck: “Alle buispalen in de laatste deelzone zitten sinds 19 oktober in de grond. Daarmee was de grootste geluidshinder al voorbij. De afgelopen weken werden de laatste damplanken tussen de buispalen ingeheid. Hiervoor volstonden minder zware heihamers, waardoor de geluidshinder al veel beperkter was dan bij de palen. Maar nu zijn alle heiwerken achter de rug.”
“Dat de werken zo vlot zijn verlopen, hebben we te danken aan het goede weer en aan de inspanningen van onze aannemer. Daardoor kunnen we nu het einde aankondigen van een intensieve periode met heiwerken.”