Nieuw pompgemaal gaat strijd met wateroverlast aan

LOKEREN - Vandaag is het nieuwe pompgemaal met ingenieuze vistrap aan de dam tussen de Durme en de Moervaart in Lokeren officieel in gebruik genomen. De ingrepen kaderen binnen het rivierherstelplan dat Waterwegen en Zeekanaal NV voor de Durme uitwerkte na de overstromingen van 2010 en 2011 en zullen het Waasland in de toekomst beter beschermen tegen overstromingen. “Vlaanderen investeert in deze pomp zodat het Waasland niet meer verzuipt tijdens hevige regenval”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.

Om de stad Lokeren te beschermen tegen wateroverlast vanuit de Durme, werd in het verleden een dam gebouwd in Lokeren. Die dam scheidde de Durme en de Moervaart van elkaar, wat lokaal tot problemen leidde. De Durme kreeg te kampen met aanzanding, omdat ze van haar bovendebiet werd afgesneden. De Moervaart moest haar water afvoeren in het kanaal Gent-Terneuzen, met regelmatig wateroverlast bij hevige regenval tot gevolg. Bovendien werd vispassage tussen de Durme en de Moervaart onmogelijk.

Om deze problemen het hoofd te bieden, bouwde Waterwegen en Zeekanaal NV op een strategische plaats tussen de Durme en de Moervaart, aan de dam in Lokeren, een pompgemaal en een vistrap. “Met bijna 15 miljoen euro aan investeringen in het pompgemaal en baggerwerken kopen we meer veiligheid en gemoedsrust”, zegt minister Weyts. “Dankzij deze investering besparen we in de toekomst ook op baggerwerken.”

Het pompgemaal werkt automatisch. Bij hoge waterstanden op de Moervaart zal de pomp automatisch en op korte tijd een enorme hoeveelheid water overpompen van de Moervaart in de Durme, want het gemaal heeft een capaciteit van 7.500 liter per seconde. Het water in de Moervaart zal trager stijgen, zodat er in het hele Waasland minder kans is op wateroverlast. Bij normaal weer zal het gemaal minder water overpompen, maar genoeg om de tijgebonden Durme weer van voldoende bovendebiet te voorzien om verzanding tegen te gaan. Hierdoor zullen minder onderhoudsbaggerwerken nodig zijn.

Naast het nieuwe pompgemaal werd een ingenieuze hevelvistrap tussen de Durme en de Moervaart aangelegd. De vistrap maakt vismigratie in beide richtingen mogelijk tussen het bekken van de Gentse kanalen en het Zeescheldebekken. De hevelvistrap werkt volgens het principe van een hevel waarin een grote luchtbel zit. Die bel wordt opgewekt en in stand gehouden door een vacuümpomp. De grootte van de luchtbel wordt afgestemd op de waterstand. Anders dan bij veel vistrappen is deze hevelvistrap toegankelijk voor grote én kleine vissoorten.

Bouwperiode: zomer 2014 – december 2015
Kostprijs: circa 2,4 miljoen euro

Naar een overstromingsveiliger Waasland

De bouw van het pompgemaal kadert binnen het duurzaam herstelplan voor de Durme dat Waterwegen en Zeekanaal NV uitwerkte na de overstromingen van 2010 en 2011. De Vlaamse Regering maakte tot op heden bijna 15 miljoen euro vrij voor de uitvoering van dit plan.

Het nieuwe pompgemaal is niet de enige ingreep die het Waasland tegen wateroverlast moet beschermen. Waterwegen en Zeekanaal NV bouwt vandaag enkele overstromingsgebieden aan de monding van de Durme in de Schelde in het kader van het Sigmaplan. De Bunt in Hamme wordt omgevormd tot een gecontroleerd overstromingsgebied met gereduceerd getij, dat naast troeven voor veiligheid en natuur ook ontspanningsmogelijkheden zal bieden. In de ontpolderingen van Klein Broek en Groot Broek in Temse en Waasmunster krijgt  de Durme extra ruimte om te stromen.

Vanaf 2012 worden bovendien onderhoudsbaggerwerken uitgevoerd in de tijgebonden Durme. Al bijna 1.000.000 m³ zand werd verwijderd om de Durme haar waterafvoerende functie weer naar behoren te laten vervullen. Dit zand wordt nuttig hergebruikt bij het bouwen en verstevigen van dijken in de regio.

Het filmpje over het pompgemaal kan je hier bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=-GfhoiapBYQ.

Wenst u meer informatie?
Waterwegen en Zeekanaal NV, afdeling Zeeschelde
Carolien Peelaerts, communicatieverantwoordelijke
M +32 (0) 498 94 58 88
T + 32 (0) 3 224 67 19
E carolien.peelaerts@wenz.be

Gerelateerd nieuws

  • Grote Nete, 2023, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Bodemonderzoek naar historische verontreiniging Grote Nete verdergezet

    22 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Groot Broek, Durmevallei, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Start nieuwe fase werken Groot Broek

    11 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Klein Broek, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Knijtenmonitoring in Klein Broek Temse

    11 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • In- en uitwateringssluis Grote Wal, ©De Brandt
    Lees verder
    Fotoreportage

    In- en uitwateringssluis Grote Wal - project Wal-Zwijn

    10 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Mushaag in het Mondingsgebied van de Grote Nete, ©Renaat Myny
    Lees verder
    Persbericht

    De inrichtingswerken in Mushaag zijn klaar

    3 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Tielrodebroek, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Aftellen naar de herprofilering van de ringdijk in Tielrodebroek

    28 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Archeologisch proefsleuvenonderzoek Bastenakkers
    Lees verder
    Persbericht

    Archeologisch proefsleuvenonderzoek in Bastenakkers

    21 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Kloosterbeemden in 2023, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Kloosterbeemden krijgt rietmoeras, wandellus en uitkijktoren

    12 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Wal-Zwijn in 2023, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Bouw overloopdijk in gecontroleerd overstromingsgebied Wal-Zwijn gestart

    20 februari 2024

    Lees verder Lees verder
mail

Op de hoogte blijven?
Schrijf je nu in op de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over het Sigmaplan? Schrijf je dan in voor de digitale nieuwsbrief.

Schrijf me in voor de nieuwsbrief

help_outline

Nog vragen?
Contacteer ons.

Heb je nog een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op en we helpen je zo snel mogelijk verder.

Ga naar contact